• Historia klasy Micro

    08, marzec 2013

    Klasa Micro wywodzi się z Francji, gdzie ponad 30 lat temu w kręgach miesięcznika „Bateaux” opracowano założenia nowej klasy jachtów do żeglugi regatowo-turystycznej. Konstruktorzy i pomysłodawcy przyjęli za punkt wyjścia kilka podstawowych kryteriów. Łódki klasy Micro miały być niedużymi, balastowymi lub balastowo – mieczowymi jachtami stworzonymi do żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej.

     

     

     

    Niewielkie wymiary powodowały, że zgodnie z założeniami były i są to konstrukcje stosunkowo tanie i niekłopotliwe w transporcie. Co ciekawe ograniczenie długości do 5,5 metra nie odbyło się kosztem walorów turystycznych tych jednostek, dzięki którym Micro podbiło serca szerokiej rzeszy amatorów żeglarstwa, łącznie z żeglarzami o zacięciu jedynie turystycznym.

     

     

     

    We Francji w latach 80-tych klasa rozwijała się bardzo dynamicznie. Z biur słynnych, nie tylko francuskich, projektantów wychodziły co raz to nowe konstrukcje należące do Micro np. słynny Microsail czy Neptun. Sukces Micro we Francji spowodował zaadoptowanie się tych jachtów w innych krajach, czego najlepszym przykładem jest rozkwit tej klasy w Polsce, w okresie niezbyt sprzyjającym rozwojowi żeglarstwa.

     

     

     

    Pierwszym polskim akcentem był start załogi jachtu Mikron na Micro Cup w Breście w 1986 r. Rok później rozegrano już Mistrzostwa Polski klasy Micro w Górkach Zachodnich. Kolejne lata to już właściwe nieustające sukcesy polskich załóg, począwszy od dwóch zwycięstw słynnej już „Kumpelki” w Micro Cup w 1987 i 1988 r. ( z Jarosławem Kaczorowskim za sterem), przez triumfy Leona Wróbla, po ostanie sukcesy w Mistrzostwach Świata Stanisława Sawko,  Przemysława Tarnackiego i Piotra Tarnackiego w Micro Proto czy zwycięstwa Kazimierza Domalewskiego, Andrzeja Czapskiego, Grzegorza Banaszczyka, Piotra Słowika, Marcina Pietrzaka w Micro Cruiser. Z sukcesami na łódkach Micro ścigali się tak znakomici żeglarze jak Piotr Cichocki, Marek Muzykiewicz, Andrzej Skrzat.

     

     

     

    Rozwój Micro w Europie w latach 90 - tych spowodował, że Pucharowi Micro nadano rangę Mistrzostw Świata, a pierwsze tak prestiżowe regaty rozegrano w 1999 r. w Gdyni.

     

     

     

    Dalszy rozwój klasy Micro powinien odbywać się bez zakłóceń, gdyż po chwilowym zastoju, głównie w Polsce, obserwujemy swoisty renesans zainteresowania tymi jachtami, wsparty dynamicznym rozkwitem Micro w innych krajach np. na Łotwie, we Francji, w Belgii, Holandii, Niemczec. Załogi mają możliwość ścigać się w cyklu Euro Micro, który zrzesza mistrzostwa poszczególnych krajów, a ukoronowaniem współzawodnictwa może być start w odbywających się każdego roku Mistrzostwach Świata.

     

     

     

    Międzynarodowa klasa Micro należy do federacji ISAF – oficjalnie uznawanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski, odpowiedzialnej za zarządzanie (wydawanie przepisów, organizacja mistrzostw świata itp. imprez) sportem żeglarskim na całym świecie. Obecnie do ISAF należy 114 narodowych związków żeglarskich.